Bereikbaarheid binnen natuurterreinen IJsselland en Twente

Bereikbaarheid en natuurterreinen. Een combinatie die niet altijd vanzelfsprekend is, hoewel de bereikbaarheid toch een grote rol speelt voor het betreden van de natuurterreinen. Mede door het moderne terreinbeheer, de recreatie in de natuurgebieden en onvoldoende beschikbaarheid van recent kaartmateriaal leidden ertoe dat de brandweer in mindere mate in staat was om effectief op te treden tegen een natuurbrand.

Naar aanleiding van deze problematiek is onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid binnen de natuurterreinen in Overijssel (Veiligheidsregio IJsselland & de Veiligheidsregio Twente).

Hierbij stond één belangrijke vraag centraal, namelijk:

‘Welke wegen binnen de natuurterreinen kunnen wij als brandweer gebruiken ten tijde van een natuurbrand?’

Project ‘Bereikbaarheid binnen Natuurterreinen’

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is gestart met het project ‘Bereikbaarheid binnen Natuurterreinen’. Het doel van het project was het instellen van een netwerk van berijdbare wegen binnen de natuurterreinen en een eenduidige werkwijze tussen terreinbeheerders en brandweer voor het in stand houden van deze berijdbare wegen.

Hiervoor zijn binnen de natuurterreinen in Overijssel in totaal 3000 wegen geïnventariseerd en in kaart gebracht.

In samenwerking met de betreffende terreinbeheerders zijn de wegen vastgesteld welke de brandweer kan gebruiken voor het bestrijden van een natuurbrand, de zogenoemde ‘hoofdinfrastructuur’. Binnen de beide veiligheidsregio’s bestaat deze hoofdinfrastructuur uit 1300 wegen (van de in totaal 3000 wegen).

IMG 1549

Met behulp van de terreinbeheerder (herkenbaar aan het rode hesje) wordt het gebied verkend tijdens een inzet. De terreinbeheerder heeft kennis van het gebied die van groot belang is in de voorbereiding maar ook tijdens een inzet.

Alle wegen zijn geïnventariseerd op een minimale beschikbare doorgangshoogte van 4,2 meter, een minimale beschikbare rijbaanbreedte van 3,5 meter, een goede kwaliteit ondergrond van de weg, de aanwezigheid van obstakels op de weg, de hellingspercentage van de weg en of de weg als evacuatieroute van bewoners/campinggasten dient.

IMG 2118

IMG 2135

Daarnaast wordt door een hoog risico als gevolg van bijvoorbeeld een dichtbegroeid naaldbos en veel aanwezige campinggasten, een goede bruikbaarheid van de aanwezige wegen vereist.

IMG 0965

IMG 0937

Om effectief op te kunnen optreden tegen natuurbranden dient per hectare minimaal 35 meter aan weg aanwezig te zijn die door de brandweer gebruikt kan worden.

foto

Ook voor burgers is van groot belang dat inritten worden vrijgehouden zodat in geval van een calamiteit de brandweer snel toegang heeft tot het terrein.

Verder leidde het project ‘Bereikbaarheid binnen Natuurterreinen’ binnen de Veiligheidsregio IJsselland & Veiligheidsregio Twente tot de volgende resultaten:

  1. 3000 wegen (2000 km) binnen de natuurterreinen zijn in kaart gebracht;
  2. Waarvan ruim 1300 wegen (1300 km) voor de brandweer te gebruiken zijn voor de bestrijding van een natuurbrand (hoofdinfrastructuur);
  3. Met de betrokken terreinbeheerders zijn afspraken gemaakt voor het beheer en onderhoud van de genoemde hoofinfrastructuur;
  4. Alle wegen zijn opgenomen in een monitorsysteem;
  5. Beschikbaarheid over actuele bereikbaarheidskaarten in de brandweervoertuigen, zowel digitaal als geplastificeerd, binnen beide veiligheidsregio’s (zie afbeelding).
  6. Om de samenwerking in het veld te optimaliseren hebben de terreinbeheerders eveneens de beschikking gekregen over de bereikbaarheidskaarten.

Met het instellen van de hoofdinfrastructuur heeft de brandweer een goede bereikbaarheid binnen de natuurterreinen en zal deze verzekerd zijn van een netwerk van goede bruikbare wegen. Voor de terreineigenaar biedt dit eveneens een groot voordeel, doordat aanzienlijk minder wegen onderhouden dienen te worden.

Door deze hoofdinfrastructuur heeft de brandweer de verwachting dat tijdig en effectief opgetreden kan worden tegen een reeds ontstane natuurbrand, waardoor deze beheersbaar blijft en de gevolgen tot een minimum beperkt kunnen worden.

IMG 0932

Bereikbaarheid is van groot belang tijdens een natuurbrand

IMG 0956

IMG 8717

Eindresultaat

Alle 4x4 of 6x6 aangedreven tankautospuiten en ovd-voertuigen beschikken over een kaartenmap met daarin actuele bereikbaarheidskaarten van alle natuurterreinen in IJsselland en Twente.

Hierin staan zaken vermeld als vegetatie, waterwinning, risico- & zorgobjecten, een grid met x- & y-coördinaten en staan alle berijdbare wegen & niet berijdbare wegen aangegeven met unieke wegnummers. Tevens zijn er 2200 inrijpunten beschikbaar (digitaal) bij alle ingangen van de natuurterreinen en kruisingen van berijdbare wegen. Zowel de wegen als de inrijpunten zijn opgenomen in het MDT van de voertuigen, zodat ze met navigeren gebruikt kunnen worden

IMG 0444

 IMG 0999

Mobiele Data Terminal (MDT), hier staan routes, watervoorzieningen en kaarten in die de brandweer helpen bij de bestrijding van (natuur) branden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de brandweer Ommen-Hardenberg, klik hier voor de contactgegevens

 

 

 

 

 

DPA2285

Voor meer informatie zie HA2285

VTA2277

 De (VTA) veetakelaanhanger is in eigen beheer opgebouwd. De aanhanger bevat de volgende materialen :

  • Veetakel (om dieren uit putten en kelders te bevrijden)
  • Koppelstukken voor watervoorziening bosbrandbestrijding
  • Hijs en kettingmaterialen
  • Bosbrandbestrijdingsgereedschappen (o.a vuurzwepen)

De aanhanger wordt aan de PM 2280 gekoppeld wanneer er dieren uit putten en kelders bevrijd moeten worden of bij een bos brand.

MSA2261

De 2261 MSA is een motorspuitaanhanger met opbouw van het bedrijf MUCAR in Wierden

Op de 2261 MSA zitten 2 pompen gemonteerd. De pompen zijn voorzien van een 2-cilinder 4-takt benzinemotor van het merk BMW, Type A67. De pomp levert bij 6 bar 1800 liter per minuut, bij 8 bar 1600 liter per minuut bij 10 bar 1300 liter per minuut. Eén pomp is zo op de aanhanger gemonteerd dat deze door een aantal mensen te verplaatsen is middels handvaten en wielen. Dit in het geval wanneer de waterwinning niet te bereiken is met de MSA. Ook is het mogelijk de pompen in aanjaagverband te zetten als je water over een grote afstand getransporteerd wil hebben. Verder is de aanhanger nog voorzien van de nodige materialen zoals slangbruggen, slangen en verlichting.

HA2285

Het haakarmvoertuig 2285 van de post Ommen wordt regionaal ingezet. Het voertuig heeft een afkoppelbare container voor grootwatertransport.

  • Roepnummer: 04-2285
  • Soort voertuig: Grootwatertransport
  • Merk: Volvo
  • Type: FM 330
  • Aandrijving: 4X6
  • Versnellingsbak: Automaat
  • Kenteken: BX-VD-05
  • Datum in dienst: 2012
  • Inhoud watertank: nvt

Extra's

  • Voorzien van 3 km 150mm slangen

 

BRV2210

IMG 3980

Dit vaartuig wordt ingezet bij:

  • Waterongevallen met personen en voertuigen
  • Dieren te water
  • Zoekacties

IMG 3985

Naast Ommer inzetten wordt deze boot ook gebruikt bij uitrukken in de buurgemeenten.

IMG 3988

PM2280

De 2280 van de post Ommen biedt plaats aan 6 personen en heeft een dubbele cabine. De laadruimte biedt plaats aan het vervoer van materieel. Ook kan de bus worden ingezet als trekkende eenheid voor diverse aanhangers die het korps Ommen heeft. Daarnaast wordt de bus gebruikt voor controles en opleidingen. Ook zit er in de bus een speciaal ophangsysteem om ademluchtflessen veilig mee te vervoeren.

  • Roepnummer: 04-2280
  • Soort voertuig: Personeel/materiaalbus
  • Merk: Volkswagen
  • Type: Transporter
  • Aandrijving: 4X4
  • Versnellingsbak: Handgeschakeld
  • Kenteken: 85-VKK-6
  • Datum in dienst: 2007
  • Inhoud watertank: nvt

Extra's

  • Inschakelbare langs sper

 

 

 

DA2290

 De Dienstauto DA2290 van de post Ommen is een Toyota.

Roepnummer: 04-2290

  • Soort voertuig: Ondersteunend voertuig ten behoeve van natuurbrandbestrijding
  • Merk: Toyota
  • Aandrijving: 4X4
  • Datum in dienst: 2014

 IMG 0661

De DA2390 (OVD voertuig) en de DA2290 (dienstauto ten behoeve van natuurbrandbestrijding). Beide auto's zijn identiek. De DA2390 is ingericht voor OVD taken.

HV2270

Het Hulpverleningsvoertuig 2270 staat als eerste uitruk voertuig in de Ommer kazerne bij hulpverleningen (o.a. ongevallen). Het voertuig wordt eveneens gealarmeerd voor hulpverleningen in buurgemeenten. Op het voertuig is tevens een boot geplaatst. Deze boot wordt ingezet bij ongevallen van personen of dieren te water.

IMG 7235

  • Roepnummer: 04-2270
  • Soort voertuig: Hulpverleningsvoertuig
  • Merk: MAN
  • Type: 8.185 LF
  • Aandrijving: 4X2
  • Versnellingsbak: Handgeschakeld
  • Kenteken: BN-RL-66
  • Datum in dienst: 2003
  • Inhoud watertank: nvt

 

Extra's

  • Voorzien van meer en zwaar redgereedschap

 

TW2260

De Watertankwagen 2260 is de watertankwagen van de post Ommen die wordt ingezet in de beide gemeentes Ommen en Hardenberg bij grotere branden of bij branden waarbij de waterwinning moeilijk te bereiken is.

  • Roepnummer: 04-2260
  • Soort voertuig: Watertankwagen
  • Merk: MAN
  • Type: TGS 26.400
  • Aandrijving: 6X6
  • Versnellingsbak: Halfautomaat
  • Kenteken: BX-GZ-20
  • Datum in dienst: 2010
  • Inhoud watertank: 15.700 liter / 1000 liter schuimvormend middel

Extra's

  • Zware lier

 

De bemanning van dit voertuig bestaat uit een bevelvoerder, chauffeur en 2e chauffeur  

 

TS2241

De tankautospuit 2241 is het eerste uitrukvoertuig van de post Ommen.

IMG 4430

IMG 4358

IMG 4414

IMG 4822

IMG 4823

  • Roepnummer: 2241
  • Soort voertuig: Tankautospuit
  • Merk: Scania
  • Type: ..
  • Aandrijving: 4X4
  • Versnellingsbak: ..
  • Kenteken: 16-BFL-1
  • Datum in dienst: 2015
  • Inhoud watertank: ..

Geschiedenis

De eerste melding van een stadsbrand lezen we in 1517. Deze brand was per ongeluk ontstaan. Vijf jaar later in 1522 staken de Zwollenaren de stad in brand. De Zwollenaren streden met Karel de Gelre tegen Bisschop Philip van Bourgondie om Overijssel terug te veroveren. Nauwelijks honderd jaar later, in 1624 was het weer raak. De stad brandde helemaal af.  

Het gemeente bestuur stelde in 1636 een brandreglement op. Net als in veel andere plaatsen uit die tijd was het een preventieve regelgeving. De vuurwachters of vuurheren, handhaafden dit reglement, een soort politie functie dus.

Bosbrandweer

De brandweer Ommen maakt (vermoedelijk) nog als enigste korps gebruik van zogenoemde bosbrandweergroepen (in georganiseerd verband). De bosbrandweer Ommen is een onderdeel van de Provinciaal Overijsselse Stichting voor de Bosbrandbestrijding (P.O.S.B.)

De gehele gemeente Ommen is in 9 delen opgesplitst. Voor ieder deel is een bosbrandweergroep beschikbaar. Dit is een groep boeren ( 110 ) met trekkers en giertanken ( 40 stuks ). In geval van een bosbrand zal een dergelijke groep worden ingezet nadat de brandweer een brand geblust heeft en weer vertrokken is. De groep zal het gebied dan bewaken en indien nodig nablussen. Hiervoor beschikken zij over een speciaal koppelstuk voor op de giertank. Met behulp hiervan kan men een waterstraal richten.
De instandhouding van deze bosbrandbestrijdingsgroepen wordt door externen wel eens niet begrepen.

bosbrandweer  2

IMG 0526

Er zijn echter wel degelijk voordelen aan verbonden:

  • Nadat “de eerste klap” is uitgedeeld door de brandweer (en de vlammen zijn neergehaald), nemen de boeren het over. De brandweer kan dan “naar huis gaan”.
  • De boeren kunnen, indien nodig, een enorme hoeveelheid water transporteren t.b.v. de brandweer.
  • De boeren hebben een uitstekende terreinkennis. Dit is enorm nuttig bij de bestrijding van natuurbranden.
  • De kosten voor de inzet van de boeren tijdens een natuurbrandbestrijding, worden gedragen door de P.O.S.B.
  • De boeren zijn enorm gemotiveerd voor het uitvoeren van deze taken.
  • De commandant van de reguliere brandweer is tevens commandant van de bosbrandweergroepen. Dit is natuurlijk bevorderlijk voor de afstemming.

IMG 0484

Ook kunnen de boeren ingezet worden om via de brandgangen bepaalde delen van het bos preventief nat te houden.

De Provinciale Overijsselse Stichting voor de Bosbrandbestrij­ding (P.O.S.B.) werd in 1950 in het leven geroepen, met als doel:

a.         de voorkoming en bestrijding van bos- en heidebranden.

b.         de bevordering van het bosbrandweerwezen in de provincie Overijssel.

Taken vrijwillige brandweer en bosbrandweer bij natuurbranden

 

IMG 0090

Vrijwillige brandweer (huisbrandweer)      

  • Directe blussing

  • Coördinatie ter plaatse

Bosbrandweer

 

Verkenning gebied samen met huisbrandweer

  • advies i.v.m. terreinbekendheid

  • watertransport d.m.v. giertanks

  • assistentie bij blussing

  • bewaking, controle en nablussing

bosbrandweer  5

Vullen van een giertank

bosbrandweer  1

Waterwinning ten behoeve van een natuurbrand

bosbrandweer  3

IMG 1003

Speciaal ontwikkeld koppelstuk voor op de achterzijde van de giertank om rijdend te kunnen blussen.

IMG 0526

 

 

Kazerne Ommen

 

De kazerne Ommen is gevestigd aan de Schurinkstraat 44a, 7731 GE Ommen.

Op 14 juli 2012 is de brandweer verhuisd naar de nieuwe kazerne. In september 2012 zijn  ook de politie en de gemeentewerken verhuisd naar dit nieuwe onderkomen. Op 5 oktober is de kazerne officieel geopend en zaterdag 6 oktober was er een open-huis voor het grote publiek.

De nieuwe kazerne is gebouwd op de voormalige plek van de oude kazerne welke van 1983 tot september 2010 onderdak heeft geboden aan de brandweer Ommen. Daarna is de kazerne gesloopt en is er een nieuwe kazerne gebouwd. Van september 2010 tot 14 juli 2012 heeft de brandweer gebruik gemaakt van een tijdelijk onderkomen aan de Eskampweg.

Personeel

Aan de kazerne Ommen zijn 40 vrijwilligers gekoppeld bestaande uit 2 groepen.

Materieel

In de kazerne Ommen zijn de volgende voertuigen ondergebracht

Specialisme

Kazerne

De Ommer kazerne beschikt over een oefentoren, instructieruimte en diverse kantoren.

IMG 5608

IMG 5661

Geschiedenis van de brandweer Ommen

 

Contact

Veiligheidsregio IJsselland
(Cluster Oost - Ommen-Hardenberg)
Postbus 1453
8001 BL Zwolle
Tel: 088-1197000     Bij Spoed 112

Inloggen korpsleden                                                                                                                                                                                                                            (c) 2013 realisatie door Webfra BV